Drop den polerede facade, og få kunderne til at elske dig

Drop den polerede facade, og få kunderne til at elske dig

Artikel af Anne-Mette Vinter

Dine kunder bombarderes dagligt med tusindvis af input fra virksomheder. Derfor skal du turde skille dig ud fra støjen, og stå ved, hvem du er, hvis du vil opnå din målgruppes engagement.

Drop facaden og få kunderne til at elske dig

I kommunikationen med kunderne vælger mange virksomheder den sikre vej. I frygt for at støde nogen nedtoner du sproget til et niveau, hvor det bliver gabende kedeligt. Det ender med den anonyme habit og den polerede facade. Og i jagten på at ramme alle, ender du med ikke at ramme nogen. Det bliver upersonligt og ligegyldigt.

I jagten på at ramme alle, ender du med ikke at ramme nogen.

Ingen gider corporate bullshit

Hvis dine kunder skal elske dig, skal de vide, hvad du står for. Og i mødet med kunderne er dine medarbejdere med til at fortælle historien om jer. Så du skal turde stå ved, hvem du er. Er dine medarbejdere alternative med tatoveringer og hennafarvet hår, så vis dem frem med stolthed. Måske rammer det ikke plet hos alle. Men de mennesker, der kan identificere sig, vil elske dig. Der må gerne være kant. Når du viser dine værdier, bliver du nemlig autentisk, og det skaber tillid og relation.

Når vi taler forretning og karriere, skruer vi ofte ned for vores personlighed. Det er som om personlighed og professionalisme ikke kan gå hånd i hånd. Bare tag et kig på profilbillederne af dine kontakter på LinkedIn og sammenlign med de samme menneskers profilbilleder på Facebook. På LinkedIn er meget personlighed skrællet af og erstattet med et sobert businesslook. Og det er næsten umuligt at se, at det er den samme person, vi præsenteres for, i de to SoMe-universer.

Jeg har aldrig hørt nogen sige: “Øv, jeg kunne slet ikke tage ekspertens budskaber seriøst, fordi han havde en T-shirt på med Metallica”

Lav et statement med billeder og video

Men det ikke kun i face-to-face-mødet dine medarbejdere er med til at fortælle historien om din virksomheds identitet. Det gør de i høj grad også, når du viser dem frem på billeder eller video fra din virksomhed. Og her skal du også turde stå ved, hvem I er.I mit tidligere job som chef for Medieafdelingen i Jobindex var jeg med til at lave en undersøgelse, der viser, at jobkandidater ikke bryder sig om stockfotos på jobannoncer. Det vil sige billeder fra en database, hvor modeller poserer i forskellige situationer. Respondenterne holdning var, at billederne var for anonyme og opstillede og dermed utroværdige. Derimod var der stor præference for jobannoncer med billeder af virksomhedens egne medarbejdere(Ram kandidaterne med visuel kommunikation).

Mennesker vil have relationer til mennesker – ikke til virksomheder eller brands. Faktisk er mennesker ligeglade, hvis 74 pct. af de mærker, de bruger hver dag forsvandt (Brands skal give mening). Forbrugerne kan ikke længere skelne de forskellige brands fra hinanden. Så forsøg i stedet at skille dig ud med dine medarbejdere. Brug deres personlighed og holdninger aktivt. Du skal turde at være anderledes, og lade være med at iklæde dig den fantasiløse business-uniform, næste gang du tager til kundemøde. Vær ærlig om, hvem du er. Så betyder det faktisk heller ikke så meget, om du en gang i mellem er uperfekt. Det er blot med til at gøre din virksomhed menneskelig.

Alle artikler

Spred budskabet

Hæng ud med os

Følg os, hvis du elsker video. Vi deler ud af tips og tricks og giver dig inspiration, når du skal i gang med dine videoer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *